onsdag 9 maj 2012

För två år sedan

För två år sedan såg jag ut ungefär såhär.
Tänk att jag för två år sedan inte hade någon unge alls utanför magen! Det känns konstigt att en sådan tid ens har funnits. Vad gjorde man när man inte hade barn? Vad gjorde man när man bara hade ett barn? Man glömmer så snabbt och anpassar sig till nya situationer ännu snabbare. Fantastiskt hur kroppen och hjärnan hänger med i svängarna!
För ett år sedan fanns inte Wilma alls ännu. Och tänk så stor hon har hunnit bli nu redan! Gissar på 60cm och ungefär 6kg. Från inget till det på ett år, ganska duktigt må jag säga;) Är så otroligt glad över att amningen fungerar den här gången! Trodde att det var dödsdömt eftersom det inte gick så bra med Theodor men fel hade jag där. Om 4 dagar blir Wilma 3 månader. När Theodor var 3 månader precis på dagen så ville han inte ammas mera så då slutade jag. Men mitt mål hade då varit att amma tills han är 3 månader vilket lyckades. Med Wilma vill jag helst helamma i 6 månader och delamma upp emot ett års ålder. Får nu se hur det lyckas, men hittills har det ju gått över förväntan så kanske ersättningsförpackningarna som står och väntar i köksskåpet förblir oanvända. Några liter mjölk finns i frysen också och en del av den kan jag tänka mig att blir använda i sommar för någon kväll vill vi säkert ha barnvakt åt ungarna så vi får en utekväll med kompisarna. Men vi får se om det blir av.
På tal om sommarplaner så har vi beställt bra väder till nästa veckas söndag för då ska vi ha dop här hemma och vi har tänkt låta terassdörren stå öppen vilket är trevligare i bra väder. 20 personer här inne blir kanske lite varmt så det skulle vara bra om man kan gå ut emellan. 20 personer låter mycket men det är bara närmaste familjen. Mina föräldrar, syskon, mor och far föräldrar. Robins mamma, syskon + flickvän(ner?) barn. Och så en som ska vara fadder åt Wilma. vi ska fira Theodor på samma gång. Onödigt att dra hit allihopa en gång till några dagar senare. Och mindre svartsjuka från hans sida om uppmärksamheten inte bara är riktad på Wilma.
I början av juni blir min lillebror färdig med sin yrkesutbildning! Så då ska vi till mina föräldrar på examenskaffe. Sen blir det American Car Meeting, som vanligt, i Nykarleby. Också det i juni. Sen blir det kanske en sväng till Wasalandia också. I juli ska vi försöka komma oss iväg till Heldingfors igen. En släktträff är sådär lite halvt inplanerat men om den inte blir av så ska vi nog ta oss dit i alla fall. Jag bara älskar Helsingfors på sommaren! Förra sommaren blev lite halvkonstig eftersom jag var ganska nygravid med Wilma då och mådde därefter. Kunde knappt äta något men vi hade det nog trevligt i alla fall. Vi kom fram till något väldigt smart också. I sommar tar vi inte syskonvagnen dit. För det första så är det väldigt bökigt att ta buss och metro med syskonvagn så istället tar vi två vagnar för man åker gratis med barnvagn så ingen av oss behöver bry oss om någon biljett! Sparar in ganska mycket pengar där, beroende på hur länge vi är. Vi har funderat på att ta en avstickare till Stockholm också, men det är mer än dubbelt dyrare att resa dit i juli än i juni...
Oj vad det här blev långt nu. Kompenserar för de dåliga sjuk inläggen de senaste dagarna. Och för att åter igen än en gång ange sjukstatus så känner jag mig nog helt frisk nu! Det enda konstiga är att magen faktiskt är mindre än förr och så orkade jag inte äta lika mycket kvällsmat som vanligt. Så imorgon ska det städas, städas och städas. Om vädret tillåter så blir det nog lekparksbesök också:) Nu ska vi börja njuta av våren! (Men först ska jag sova skönt mellan nytvättade lakan, hoppas att Wilma sover bra och inte drömma om flygplanskrascher som förra natten...[Far int å flyg Emma!])

2 kommentarer:

  1. åhå, nå va ha du drömd fö sanndröma hiso gango? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vill int sej, he va så hemsk! Vaför ska du allti vara inblanda i olyckona i min dröman?:P

      Radera