onsdag 7 september 2011

Graviditetsskillnad

Har märkt att den här graviditeten skiljer sig ganska mycket mot graviditeten med Theodor.


Illamående:

  • Med Theodor mådde jag lite illa hela tiden, värst var det de första 14 veckorna men det höll i sig heeela graviditeten, men spydde aldrig.
  • Nu mådde jag riktigt riktigt illa i några dagar i början och spydde också. Efter det har jag mått ganska bra men ibland bokstavligen fått springa in på toa och spy. Riktigt film graviditetsillamående som jag inte trodde existerar:p Nu mår jag illa ibland, men det går om efter några minuter eller efter mat.


Trötthet:

  • Med Theodor var jag jättetrött på kvällarna de första 16 veckorna. Jag somnade alltid klockan 10 på kvällen var vi än var.
  • Har inte haft något problem med trötthet, men det kan ju bero på att jag sover 10 timmar per natt:)


Yrsel:

  • När jag väntade Theodor kunde jag inte gå länge i butiker utan att sätta mig ner. Blev riktigt svimfärdig lätt.
  • Nu har jag några få gånger haft så golvet faktiskt gungat. Har inte haft några problem med att gå i butiker så länge det är efter maten. De gånger jag har kommit mig in till stan från förmiddagen har jag varit ganska yr.


Vikten:

  • Med Theodor gick jag först upp några kg och sen ner 7kg innan jag i vecka 15 började gå upp igen.
  • Nu gick jag också upp några kg och sen ner 5kg innan jag började gå upp igen nu i vecka 17.


Magen:

  • Med Theodor kom magen sent och den var inte svullen i början.
  • Nu blev den jättesvullen fort men det la sig sen. Magen är fortfarande inte stor men rundare än med Theodor. Kanske för att jag inte har lika mycket magmuskler som håller den tillbaka nu;)


Crawings:

  • Med Theodor ville jag ha citroner i stora lass.
  • Det vill jag inte ha nu! Är mest bara hungrig efter riktig mat. Godis äter jag sällan och samma sak med chips. Saft dricker jag gärna.


Sparkar:

  • Kände sparkar med Theodor sent, eftersom jag hade moderkakan i framvägg. Han var väldigt lugn i magen och är ganska så lugn utanför magen också.
  • Den här gången kände jag rörelser redan i vecka 14 och nu sparkar bebisen lite hela tiden! Också när jag sitter eller ligger på sida. Med Theodor fick jag alltid lägga mig på rygg för att känna sparkarna fram till vecka 25 ungefär.


Sammandragningar:

  • Med Theodor kom de i vecka 12, ungefär på samma gång som jag kände livmodern. Hade flera per dag från och med det.
  • Nu kände jag livmodern i vecka 8 och på samma gång började jag ha sammandragningar. Har upp emot 20 per dag nog, så lite i övre kanten men de gör inte ont så et ska väl inte vara så farligt. Har tydligen en känslig livmoder.


Håret:

  • Med Theodor tappade jag en MASSA hår!
  • Nu har jag inte tappat hår alls:D Har äntligen fått en positiv graviditets"biverkning":) Men jag kan inte raka benen för håret börjar växa inåt då, vilket inte är skönt... Tur att det blir vinter nu;)


Hyn

  • Med Theodor fick jag en massa finnar över allt.
  • Nu har jag fått en del, men inte alls lika mycket som senast:)


Humöret

  • Med Theodor fick jag gråtanfall några gånger.
  • Nu i början fick jag tårar i ögonen för ingenting men nu har det stabiliserat sig som tur är:) Har mera problem med att nerverna inte räcker till.


Tidsuppfattning

  • Med Theodor gick tiden ganska snabbt fram.
  • Men nu går den verkligen i raketfart! Glömmer hela tiden bort att jag är gravid och blir lika förvånad varje gång jag räknar ut hur långt gången jag är. Vecka 17+5 idag!!


Så vad gissar ni på? Lillasyster eller lillebror?:)

6 kommentarer: