tisdag 24 januari 2012

Bilsäkerhet

Fick idag höra om en bilolycka där en tvååring omkom. Min svärmor körde förbi olycksplatsen lite efter att ambulanserna åkt iväg. Det är så hemskt när sånt här händer. Man inser åter igen hur skört livet är. Gjorde inte precis mig mer sugen på att köra bil... Stackars mamma som körde. Måste vara väldigt tungt att leva med det. Ännu en orsak till att hata vintern (halkan).
Jag vet inte vilken väg tvååringen satt i bilen men jag hoppas att han satt bakåtvänd. Började tänka på hur stor skillnad det kan vara om ett barn sitter framåtvänd eller bakåtvänd. De flesta har sina barn bakåtvänt när de är små vilket är bra. Men så finns det ändå ganska många som vänder barnens bilstol alldeles för tidigt för att de tycker att barnet får för trångt annars. Men om olyckan är framme och ens barn dör p.g.a. att h*n suttit framåtvänd så tror jag inte att man tänker "ja men h*n har i alla fall fått sitta bekvämt med benen raka".

"Tänk dig att du vaknar en morgon och ditt huvud väger 20 kg istället för ”bara” ca 6 kg. Försök sedan balansera denna tyngd när du ska resa dig. Så är det för ett barn som är ett och ett halvt år. Barnets huvud utgör hela 25 procent av barnets vikt. Du kanske kan förstå vilken påfrestning en frontalkollision då innebär för barnets nacke. Om barnet sitter framåtvänt slungas huvudet framåt med våldsam kraft. En liten nacke klarar inte alltid detta. Om barnet däremot åker bakåtvänt belastas hela ryggen, istället för bara den klena nacken" (http://www.ntf.se/konsument/barnibil/default31003.asp)

Man ska ha barnet bakåtvänd så länge som möjligt. Helst upp till 5 års ålder. Jag tror inte att vi kommer att kunna ha Theodor bakåtvänd så länge men vi kommer i alla fall att ha honom bakåtsvängd så länge som det bara går. Helst tills han närmar sig 5 år. Hur stort barnet är spelar en viss roll här också. Mins inte upp till vilken vikt man ska ha barnet bakåtsvängd enligt rådgivningens broschyr men det är ganska länge. Kommer att bli lite knepigt med Theodor eftersom han är väldigt lång men det ska gå. Hellre att han måste sitta lite obekvämt än att han sitter osäkert.

De allra flesta barn är inte med om någon bilolycka som tur är men om man har oturen att krocka så kan bilstolens riktning vara livsavgörande. Jag har alltid bilbältet på mig trots att jag inte varit med om någon allvarligare olycka (peppar peppar). Visst, jag skulle hittills ha klarat mig utan bilbälte men varför chansa. Det är så enkelt att spänna fast sig så jag förstår inte de som inte gör det. Det sker bilolyckor lite hela tiden så det är inte det säkraste sättet att färdas på därför tycker jag inte att man ska slarva med säkerheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar