måndag 9 maj 2016

Att vara mamma och studera

Såhär ser det ut för min del just nu. Ett sista större skolarbete kvar som jag är mitt i. Sen har jag två rapporter att skriva från tillfällen som jag ännu inte varit på så det kan jag inte göra ännu. Två tenter har jag också framför mig, men den som infaller på onsdag ska man inte läsa till vilket är skönt. Nästa vecka har jag den sista tenten för i vår (om jag inte hamnar på omtent då...) och den hinner jag bra läsa på nu när jag har en hel del ledigt från skolan. Har faktiskt inte bråttom med något skolarbete nu vilket är väldigt skönt! 

Nu när det första skolåret börjar lida mot sitt slut så tänkte jag sammanfatta hur det går att studera och vara trebarnsmamma. Det har överlag gått riktigt bra. Var inställd på något mycket värre än det här. Det har gått bra för mig i skolan också vilket var mer än jag hoppades på. Brukar sikta på godkänt men hamna mycket högre än så, och det är ju bara bra. 
Jag har såklart varit tvungen att planera in mina studier mycket mer än de som inte har barn, eftersom jag inte har kunnat göra mycket skolarbete när barnen är vakna, vilket i sin tur inneburit mer dagis för deras del. Som tur är så trivs barnen väldigt bra på dagis och de har helt underbar personal! Har försökt göra så mycket skolarbete som möjligt dagtid så att jag har kvällarna över för familjen och senkvällen för mig själv. Man kan inte köra på i 120 hela tiden utan behöver göra sådant som man tycker är roligt och avslappnande också. 
Barnen har varit sjuka mycket det här första dagisåret vilket har varit lite struligt. Robin har fått vabba mycket för jag har haft en del obligatoriska studier som jag då helst inte skulle missa. Lärarna har ändå varit förstående och jag har sluppit lite lättare undan än andra när det gäller ett missat seminarium och ett skippat obligatoriskt infotillfälle om utbytesstudier (som att jag skulle lämna familjen här och åka bort några månader, don't think so). 
I det stora hela så känner jag mig ändå som vem som helst i klassen. Men klockan tio på kvällen så går jag och lägger mig till skillnad från övriga klassen som går på fest, haha. Vi har en väldigt bra klass tycker jag. Alla är riktigt härliga människor, men vet nu faktiskt inte hur många vi egentligen är i klassen. Tror att det är 28 nu efter att två nya börjat. 
Eftersom skolan befinner sig i Roparnäs, dit det inte finns någon vettig bussförbindelse härifrån, så har jag åkt vespa eller suttit på med Robin, alternativt åkt in till stan med buss och suttit på med någon klasskompis till skolan. Det har såklart varit en del pusslande men överlag fungerat bra. Efter jul ska skolan flytta till Brändö och då blir det lättare att ta sig dit! 

Ursprungsplanen var att jag skulle vara hemma med barnen tills Wilgot fyller tre, men så fick jag ett infall och anmälde dem till dagis förra våren och tänkte att om de alla kommer in till samma dagis här i Gerby (vilket var en chansning) så börjar jag studera. Allt efter att tiden för beslutet närmade sig så började jag riktigt se fram emot att börja studera och blev glad när vi fick beslut att alla tre hade fått plats på dagiset. Ångrar inte mitt beslut alls. Det här året har varit så lärorikt och givande! Men nu ser jag faktiskt nog fram emot en hel sommar som hemmamamma med mina tre hjärtan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar