torsdag 24 oktober 2013

Svammel

Jag blir inte klok på Wilmas sömn. Igår somnade hon först elva på kvällen. Gissa när hon steg upp. Klockan sex. Efter hela sju timmars sömn. Och då sov hon en timmes dagssömn på dagen. Åtta timmar på ett dygn. Jag behöver mer sömn än så! Nu sov hon kanske nån minut i vagnen på vägen hem från Små&Stora men någon tanke på att sova mer än så har hon inte. Hon måste somna tidigare ikväll skulle man tycka. Hon sover egentligen aldrig mer än 11 timmar per dygn medan Theodor lätt skulle göra det om Wilma inte väckte honom. Väntar bara på att hon ska börja sova som folk. Hur kan en 20 månaders klara sig på åtta timmars sömn? Hoppas verkligen att hon börjar sova snart... En gång per natt, minst, stiger hon upp också.

De är väldigt busiga idag våra småtroll. Jag borde planera dopet eller göra något på en julklapp som jag gärna skulle få färdig inom kort. Men lillgrabben är gnällig så jag kan inte göra något annat än gunga honom. Börjar bli lite trött nu när det blev så lite nattsömn för mig som helst sover nio timmar per natt. Men så länge man får över sex timmars sömn som småbarnsmamma så ska man väl vara nöjd.

Det stora treårstrotset är här och det är så svårt att veta hur man ska hantera det trots att vi nog haft det i några månader redan. Borde finnas en föräldrakurs för de som har treåringar. Glöm tvåårstrotset, det blir så mycket värre sen. Men nog ska man väl klara ett år med det här bara man blir van och lär sig hur man bäst hanterar det.

Vi har återupptagit träningen att få bort blöjan på herremannens eget initiativ. Han kom hem från dagklubben och sa att han tänker sluta med blöja. Så får nu se om vi äntligen får bort blöjan eller om det igen blir till "vill inte". Orkar inte tvinga honom om han inte vill nu när jag ändå har fullt upp, minst.

Konstaterade att jag klarat att vara trebarnsmamma över en månad. Och det har gått helt bra också. Nu vet jag inte längre vad man gjorde om dagarna med bara två barn;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar