torsdag 20 september 2012

En ny dag

Idag gjorde vi så här:
Väckte Wilma klockan 9. Ammade henne lite innan vi for till ÖD. Kl. 11 åt hon en stor burk mat. 12:30 somnade hon i vagnen och sov en halvtimme. Sen ammade jag henne lite. På väg hem, ca 14:20 så somnade hon och sov kanske 20 minuter. 15 fick hon en banan. 16:30 somnade hon i vagnen och sov en halvtimme.  17 fick hon mat. 18:40 fick hon gröt och lite ersättning på det (som hon sedan spydde upp). 20:15 la jag henne i säng efter att jag ammat lite och där låg hon och pratade en stund innan hon somnade själv(!) för att sen vakna en stund senare och somna om, själv(!). Så hittills har jag inte behövt få henne att somna en enda gång ikväll. När hon nu vaknar första gången inatt får hon ersättning (välling är bara pikulite mer mättande och ersättning innehåller mer "bra saker" så jag ger det istället) men sen har vi inte mera ersättning eller välling hemma så då får jag amma. Hoppas ju på att hon skulle klara sig med ett mål ersättning under natten och sen sova till morgonen. *haha* 

Vi har försökt ha henne vaken långa stunder men det gör ingen skillnad. Om vi är borta så är hon inte lika trött som när vi är hemma så idag var hon ju vaken länge första passet och det blev ju bara tre sovpass när hon vaknade så sent. Får nu se hur den hur natten blir. Känner mig lite mer positiv idag nog. Kanske för att jag var ute på en uppfriskande kvällslänk (superlänge sen sist, och fick stickningar i magen ganska snabbt, men ändå) och så har vi haft en riktigt trevlig dag i övrigt också.


Det är krångligt det här med barns sömn. Inte för alla, men för många. Imorgon kommer min mamma hit och sover över så då får hon ta ungarna och jag tänker sova med öronproppar i öronen:) Håll tummarna att vi får sova inatt! Hittills har kvällen gått över förväntan, för lillfröken brukar på inga villkor somna själv!

Ps. fick annars än en gång bevis på hur liten världen är när jag började prata med en okänd tant på bussen och det visade sig att hon är min småkusins mormor;)

Ja just det, Wilma sitter jättebra utan stöd nu och hon svängde åt vänster från rygg till mage för typ första gången ever idag!

2 kommentarer:

  1. Om hon sover sådär många ggr/dag ännu, så skulle jag nog råda dig att försöka hålla henne vaken längre mellan, hon borde väl börja klara sig på 2 sovpass/dag i den där åldern. Det tar ju en tid innan de vänjer sig vid nya rutiner, så till en början kanske hon fortsätter med sina 30minuters pass, men småningom blir det antagligen längre. Och försök ha ungefär samma sovtider varje dag, det underlättar.

    SvaraRadera
  2. Jag reagerade också på att hon sover så många pass per dag, men det är svårt att ändra och så vill man ju att de sover helst något. Men jag tror som anonym att om du skulle få henne att sova två långre pass per dag så sku det vara bättre (men det är lätt att skriva, svårare att få det att fungera i praktiken)

    SvaraRadera