måndag 10 februari 2014

Åbo 8-9.2

Vi kom oss iväg till Åbo i alla fall. Startade på lördags morgonen. Wilgot sov hela vägen till Björneborg där vi tog matpaus. Sen sov han hela vägen till Åbo, så har var väldigt lätt att ha med. Väl framme drack vi kaffe/té innan vi for in till stan. Gick i lite butiker, åt frozen yoghurt, köpte hem lite gott till kvällen och for tillbaka till lägenheten och åt tortilla. Vi hade en riktigt trevlig och givande kväll. Vi hade lite problem med att få upp en vinflaska utan korkskruv men med lite kvinnlig list (och hjälp av google) så fick vi upp den i alla fall. Wilgot var inte riktigt lika nöjd på kvällen som på resan ner men till sist somnade han och sov faktiskt nästan två timmar i sträck! Mitt sömnsaldo blev ca fem timmar. 
På söndagen tog Wilgot morgon före sju. Vi åt frukost och drack kaffe/té innan vi for iväg mot ett loppis. Kom dit för tidigt så gick lite på vårdberget före. Väldigt lite snö var det för att vara februari.
 Jag hittade en tröja på loppiset som fick komma med hem.
Sen for vi till Ikea och åt mat, plockade på oss diverse saker, tog kaffepaus, plockade på os lite till och for tillbaka till lägenheten. Tog det lugnt en stund där, packade ihop alla våra saker och for sen in till stan via bilen med våra saker. Inne i stan åt vi alla sushi för första gången. Gick väl för sig att äta men det finns nog mycket jag väljer framför sushi. Men lite stolt över att ha klarat av att äta med pinnar!
Sen bar det av hemåt igen. Klickade på "kör hem" på navigatorn och den började styra oss mot Ikea i Tammerfors. Och trött som jag var så kunde jag knappt få ur mig det åt chauffören i mitt hysteriska skratt. Nå vi hittade hem. Wilgot var lite ledsen första hundra kilometerna men efter paus i Björneborg sov han hela vägen hem. I Björneborgs ABC var det fullt med beväringar på väg till Dragsvik så vi hade svårt att ens hitta sittplatser åt oss. När vi suttit en stund kom några beväringar och sneglade konstigt mot vårt bord, kröp in i båset bakom oss och kikade längs väggen mot oss. Jag måste riktigt fråga av dem om de tappat bort något. Visade sig att de hade telefonerna på laddning i vårt bås. Stackrarna hade inte vågat säga det åt oss "gamla tanter" ;) Inte är det lätt att vara ung inte! Hem kom vi ca halv tolv igår natt. Så riktigt mycket sömn blev det inte inatt heller. 

Theodor har dagklubbsfotografering imorgon och ni ser hans ansikte på bilden, ett synligt sår på kinden och ett i pannan. Orsak, snöhög och Wilma.Typiskt.
Nu måste jag nog ta tag i allt som ska göras här. Packa upp och sånt. Inte den bästa lösningen att blogga på morgonen med alla barn vakna, men det gick.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar