onsdag 24 oktober 2018

Tankar inför förlossning #4

Läste Simones tankar inför förlossningen, och kom på att jag själv kunde återge vad jag funderar inför den kommande förlossningen. 

Som ni alla vet så har jag gjort det här några gånger förut, haha. Men ingen förlossning är den andra lik såklart. Och den här gången har det gått över fem år sen sist så jag måste nog säga att jag är lite orolig över vad kroppen glömt bort sen förra gången. Vissa säger att kroppen aldrig glömmer, medan andra säger att man blir som förstföderska när tillräckligt många år gått. 

Det som skrämmer mig mest är tanken på kejsarsnitt. Vill verkligen inte bli snittad, men vet samtidigt att det kan behövas för bebisens bästa och då ska det ju bli snitt. Risken för snitt är betydligt större om det är första barnet man väntar, så på det sättet har jag ju mindre risk för det. 

Om jag fick välja själv så skulle jag helst ha en förlossning lik den med Wilma. Då klarade jag mig hemma länge, bilresan in gick bra, lite jobbigt att ligga i ctg kurvan men strax efter den visade undersökning att jag var helt öppen och så föddes hon på en minut sen. Okej, riktigt lika snabbt behöver det inte gå men hela stämningen och känslan den förlossningen var så bra. Allt gick bara snabbt och smidigt och jag var helt normal mellan varje värk. HELT normal. Inget gjorde ont eller kändes konstigt. Drömförlossning. 

Vill försöka klara mig utan medicinsk smärtlindring igen. Ska bli spännande att se om jag klarar det också nu när jag är lite äldre ;) Har läst boken "Föda utan rädsla" igen (den är superbra också för de, som jag, som inte är rädda inför förlossningen men vill förbereda sig) och friskat upp minnet från sist. Tycker att den innehåller väldigt bra verktyg att ta till under en förlossning. 

Vad gör jag annat för att förbereda mig då?
Tja, just nu sitter jag på pilatesbollen (igen) för att vända ungen som lagt sig fel (igen). Den här snurrar tydligen länge! Men tycker jag har större mage den här gången så kanske mer plats att röra sig då också. föredrar dock huvudet ner positionen. Pilatesboll är bra att sitta på för att få bebis i rätt läge inför förlossningen och så är den skön att sitta på. 
BB-väskan har jag packat delvis. Finns ännu en hel del som ska dit, men det återstår ännu lite på sju veckor till beräknat datum så borde nog hinna fixa det.
Hallonbladsté har jag köpt och det tänker jag börja dricka från vecka 35+0. Ger mindre blödning under/efter förlossning och förbereder livmodern. Smakar helt okej också.
Från vecka 36+0 har jag tänkt börja äta 6 dadlar per dag. En undersökning som gjorts visade att de som gjorde det inte behövde bli igångsatta i lika stor utsträckning som de som inte åt dadlar innan. Och nu är det ju så att jag verkligen inte vill bli igångsatt, och så vill jag ha min bebis innan jul, så det skadar ju inte att prova. Gott är det ju också! 
Men annars tar jag nog allt som det kommer. Barnvakter finns inom relativt kort avstånd, vi var på rundtur på förlossningen i somras redan så vi vet vart vi ska och allt till bebis är inhandlat. Och tur är väl det, att allt bebisrelaterat är klart för det finns något annat vi ska hinna med innan bebis kommer också... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar