tisdag 14 maj 2013

Bakåtvänd i bil

Vet många som har vänt sina barn framåt i bilen redan när de varit under två år för att de haft för trångt åt benen. Måste säga att jag inte riktigt förstår hur det kan stämma. Är väl olika vilken stol man har förståss men Theodor som är ganska så lång ryms hur bra som helst i sin Britax two way. Visst, han kan inte sitta med raka ben men vem gör det i en bil förutom föraren? Inte jag i alla fall och garanterat inte någon som sitter i baksätet. Finns nog inte många "vanliga" bilar med så bra benutrymme. Ska nog försöka ha Theodor bakåtvänd så länge som det bara går. Gärna åtminstone tills han är fem. Det är ju bara två år kvar dit.
Kan bli lite trångt sen när lillebror ska ha en riktig bilstol också men vi köper nog en ny bil före det där det ska rymmas tre bakåtvända och tre framåtvända också för den delen. Kommer en tid när våra tre sitter framåtvända i bältesstol och på kudde också. Är nog lite av en djungel det här med bilstolar men försök nu ha barnen bakåtvända så länge som möjligt.
Är lite förvånad över att utbudet på balkstolar och andra framåtvända bilstolar som är tänkt att användas före bältesstol är så stort. Vet föräldrar inte av hur mycket säkrare det är att ha stolen bakåtvänd? Isåfall borde man nog informera om det på rådgivningen. När jag riktigt tänker efter så har jag nog själv fått ta reda på hur det ligger till för inte pratar man om sånt vid rådgivningen. Åtminstone har ingen ens nämnt det för mig där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar