torsdag 2 juni 2016

Det första dagisåret

Jag var förberedd på att det första året på dagis kunde vara fyllt av diverse sjukdomar, men trodde ändå att vi nu byggt upp någon sort immunförsvar efter nästan dagliga besök till öppet dagis och liknande. Det verkar dock som att det är olika bobbor som rör sig på dagis och inom hemmamamma kretsarna, och vi har lyckats fånga upp alla dagissjukor, förutom löss, mask och vattkoppor. Tur att vi sluppit de i alla fall! Men vattkoppor borde man nog skaffa åt barnen egentligen...
Hur som helst så kan vi konstatera att Wilgot hostat och haft feber många gånger. Robin har fått vabba så mycket detta år så det räcker till för de år han inte vabbade alls. Spysjuka har vi haft 1/7 månader. Alltså sammanlagt har vi haft spysjuka i huset i fyra veckor de senaste sju månaderna. Fyra veckor som i en månad. Med spysjuka i huset. Inte alls roligt inte. Tyvärr kan jag inte friskförklara oss ännu heller för Wilma och jag har inte spytt ännu. Om vi följer en sjuk varannan natt så är det någon av oss som står i tur inatt. Jag äter vitpepparkorn vare dag, för tänk OM det fungerar... Mår hur bra som helst ännu, men tidigare spysjukeepisoder lever kvar i minnet när jag fått det sist av alla. 
Jag hoppas innerligt att vi byggt upp ett bra immunförsvar tills nästa dagisår! Wilgot som var hemma de sista 7 dagarna från dagis frågar redan efter att få gå dit igen. Det kommer att bli en lååång sommar, hehe. Storasyskonen är åtminstone nöjda med att ha sommarlov. Och jag är glad åt alla sovmorgnar som det innebär för min del, eftersom barnen alltid börjar leka för sig själva si sitt rum en stund innan de väcker mig. Sån lyx!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar