torsdag 30 juli 2020

Den sista månaden

Nu återstår det inte mycket av den här graviditeten. Knäppt hur snabbt det gått den här gången! Är inne i sista månaden som brukar seeega sig fram, men hittills har jag inte tyckt att tiden går långsammare över huvud taget. Kan visserligen bero på att Robin har semester och att det ännu återstår en hel julkalender innan skrutt är beräknad. Räknar dock med att det blir lite längre så siktet är inställt på överburenhetskontroll 10 dagar efteråt, så är allt innan dess bara en bonus. Om ca två veckor ska vi på bröllop och det ser jag SÅ fram emot! Innan dess får lillungen snällt stanna kvar i magen. Femte graviditeten, och ganska tätt inpå senaste; hur mår man då? Mycket extra energi finns inte och jag fattar inte hur jag klarade av att flytta i vecka 39 sist!! Sjukt. Lite mer förvärkar nu än med Naya. Annars mår jag rätt så bra *ta i trä*. Får sova bra på nätterna, bara lite foglossning som kommit nu de senaste dagarna och dagarna flyter på helt enkelt. Hade sista läkarbesöket i måndags (första rådgivningsbesöket på fem(!) veckor) och det gav mig ingenting. Finsk läkare och hela besöket tog mindre än 10 minuter. Blodtrycket var bra åtminstone och huvudet neråt. Blev testad för GBS också, men har inte fått något svar så börjar ärligt talat tvivla på att läkaren fick iväg provet till laboratoriet... I mitt rådgivningskort hade hon skrivit in ett SF mått fastän hon inte ens kände på magen och ännu mindre hade något måttband framme. Så min tillit till henne flög minsann ut genom fönstret när jag märkte det, om inte redan tidigare. Suck. Om GBS resultat inte kommit in tills sta vecka så får jag nog ringa och kolla upp det (vart man nu vänder sig så när alla är på semester...). Ska rill rådgivningen nästa gång 6 dagar före BF. Tydligen inte så viktigt att ha täta kontroller på slutet när det är femte barnet... Rätt besviken på mödravården den här gången faktiskt. Borde nog framföra det högre upp också, och inte bara spy ut det här. Angående GBS så var jag positiv med Theodor (fick veta en vecka efter förlossningen när det orsakade en infektion hos mig), Wilma (hann inte få antibiotika under förlossningen för det gick så snabbt) och Naya (fick två doser antibiotika under förlossningen) så det känns som att risken för att jag ska ha det är ganska så hög, och jag vill gärna veta på förhand hur det ligger till. En annan sak som förblev oklart är om bebisen är fixerad eller inte. Så om vattnet går vet jag inte vad jag ska göra, eftersom det finns en risk att navelsträngen hamnar i kläm om bebisen är rörlig. Får väl lägga mig ner och ringa förlossningen om det skulle hända. Onödigt stressmoment att inte veta det, och jag kom såklart på det först efter besöket. Vet inte ens hur jag hade formulerat mig på finska för att fråga upp något sånt. Vi får hålla tummarna att ingenting drar igång innan mitt nästa rådgivningsbesök så får jag kolla upp det som förblev oklart. Rent praktiskt så är åtminstone allt klart inför bebis här hemma och bb-väskan borde vara färdig. Kommer knappt ihåg vad jag packat så bäst att kolla igenom allt en gång till. 

Om två veckor börjar skolan och då skickar jag iväg tre barn med bussen! Wilgot börjar ettan, Wilma tvåan och Theodor fyran! När hände det?! Har en hel drös med tandläkartider, rådgivningstider, blodprovstagning, frisörbesök och barnpolibesök ännu i augusti förutom besökskväll till skolan, föräldramöte, fotbollsmatcher och så min egna rådgivningstid så tror knappast att tiden kommer att sega sig fram! Njuter nog av sparkarna i magen, lugnet och förväntan som finns i luften innan vår familj växer. Det är verkligen en speciell tid de här sista veckorna! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar