måndag 25 november 2019

Jobb vs. hemmamamma

När jag sist var vårdledig, för fem år sen ungefär, fanns det inte på kartan att jag skulle kunna jobba samtidigt. Mycket berodde det nog på att vi bodde i Vasa och inte hade några smidiga barnvaktsmöjligheter där. Den här gången hade jag inte tänkt tanken på att jobba under vårdledigheten, men så frågade min mamma om jag kunde tänka mig att vikariera på dagklubben. Eftersom det gick att kombinera så att Naya får vara med så var det inte så svårt att tacka ja till det, så under hösten har vi jobbat en till två (halva) dagar i veckan. Roligt att komma ut ur huset lite och extra pengar sitter ju inte fel det heller.  

Träffade en gammal kollega tidigare i höst som frågade om jag skulle kunna tänka mig att ställa upp som vikarie på dagis kvällstid eller under helgen. Sa att de alltid kan höra av sig och fråga om det finns behov. Gick inte många dagar innan jag hade första kvällsskiftet inplanerat och de senaste veckorna har jag även vikarierat dagtid ibland när det gått att pussla med barnvakter och även under någon helg. Riktigt roligt att vara tillbaka på jobbet (fastän jag inte har en anställning där och aldrig haft mer än vikariat av olika längd), men samtidigt är jag inte alls redo att skippa hemmamammalivet ännu. Naya är så liten så jag vill inte ha henne på dagis om det inte är absolut nödvändigt och nu när det går att kombinera snuttjobb med vårdledigheten så rullar det på riktigt bra. Vi har lägenheten i Vasa till salu och det är inte direkt gratis att hålla igång två bostäder så lite extra inkomst sitter bra, även om det inte går någon nöd på oss ännu. 

Naya växer så det knakar och snart fyller hon ett år! Tur att hon inte är så medveten om vad födelsedagar innebär för hennes födelsedagspresent sitter fast i postens system på grund av poststrejken och det är högst oklart om vi hinner få den före hon fyller. Nå, det kommer ju en julafton strax därpå. 

Bild från förra veckans maskerad på dagklubben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar