måndag 30 december 2019

Året 2019

Dags för ännu en årsresumé, igen! Aldrig tidigare har ett år passerat så snabbt. Och aldrig tidigare har en resumé blivit såhär lång... Bildbomb minsann, men mest telefonbilder så kvalitén är kass.

JANUARI

Ja vad gjorde vi i januari? Hade en pytteliten bebis. Gick vagnpromenader. Hade -30 grader kallt. Stickade. Ammade.













FEBRUARI

I februari hann vi bland annat med en skogsutfärd tillsammans med mina föräldrar och syskon. Ordentlig snöstorm var det och snödjupet steg med många centimeter medan vi var där. Som tur var sov Naya sig igenom hela spektaklet! Men det blev minsann en utfärd att minnas. Jag och Naya var också till Vasa en sväng och sov över hos svärmor som hade lånat vår gamla lägenhet i ett par månader. Wilma fyllde sju år och min barndomsgranne gifte sig! Stickade en sjal åt syrran till födelsedagspresent. Outlander-inspirerad, som ni kanske ser.
















MARS

I mars hade vi namngivningsfest åt Naya samtidigt som vi firade Wilma. Vi var också på vårt fadderbarns dop. Våren började också skymta fram.












APRIL

I april plockade vi skräp och förde till skräpmonstret som Wilmas förskolegrupp byggt. Jag och Naya var till Helsingfors och sen blev det påsk. Vi hann också fira en trettioåring ur vårt gäng.












MAJ

I början av maj kom takatalvi med en smäll. Men snön smälte snabbt och sen var det rätt så varmt ibland. Min lillebror blev konfirmerad också.









JUNI

I juni fyllde Theodor och Robin år. Ungarna fick sommarlov, Theodor stack iväg på några läger, jag gick hem till mina föräldrar några gånger (10km), vaktade brorsdottern, firade mindsommar och Robins 30 års kalas.















JULI

Juli stavas: Simskola, Fotboll, Semester, Jakobsdagar, Strand, Tidsresa till 1969, Klättring, Café Skorpan, Tält och Helsingfors.


















AUGUSTI

I augusti fortsatte semesterresan till Åbo och Stockholm. Sen blev det plötsligt dags för skolstart!








SEPTEMBER

I september fyllde Wilgot år. Jag och Naya var med min mamma, syster och bror till Helsingfors en sväng med bil. Jag körde nästan hela vägen ner och hela vägen upp, via Vasa, för min mamma blev sjuk. Men det gick! Naya blev 9 månader och så var jag på min kusins (blivande) frus möhippa.












OKTOBER

I oktober var vi på ungarnas kusiners kalas i Vasa och så var jag på min kusins bröllop. Theodor var på sitt första Halloween-disco och så var det dags för fotbollsavslutning. Wilma fick framstegspris och det hade hon nog förtjänat.











NOVEMBER

Tog bild för årets julkort i hemstickade tröjorna. Blev riktigt nöjd med dem! Ordnade babyshower åt min kompis som ska få smått när som helst nu! Lyckades överraska henne totalt trots att vi var närmare 20 personer inblandade. Jag jobbade en hel del i november, både på dagklubben men också på dagis. Sen blev det lillajul och Robins firmajulfest.







DECEMBER

I december stressade jag ovanligt lite. Gick promenader, jobbade lite, ordnade ettårskalas åt Naya (som fyllde ett 12/12), julpyntade, bakade, byggde pussel, paketerade julklappar, var till Helsingfors en sväng med Naya igen och så firade vi julafton hemma hos oss och juldagen hos mina föräldrar, som alltid. Nu i mellandagarna har vi mest tagit det lugnt. Träffat kompisar och försökt få slut på julmaten. Och så har alla barnen, inklusive Naya, svängt om dygnsrytmen så de sover till 9-10... Får se hur vi lyckas vända det tills torsdag!














Det här året har varit rätt så avslappnande, trots lite för lite sömn. Inga större saker har hänt, och det var precis det jag ville med det här året. Förra året var så hektiskt med två flyttar, jobb, examen och bebis!

Mina tankar inför nästa år då. Vi börjar starkt ut med dagisinskolning fastän jag inte hade tänkt det. Det dök upp ett så bra jobberbjudande att jag bara inte kunde tacka nej, så från och med mitten av januari kommer jag att jobba som lärare inom småbarnspedagogik 6 timmar per dag med Naya i dagis i samma byggnad. Det är på gångavstånd så inga fler bilar behövs heller, och vardagsmotionen blir av. Ser verkligen fram emot det! Har på känn att 2020 kommer att bli ett riktigt bra år! Det nya året ska firas in med vänner hemma hos oss så nu ska jag börja ställa till här!

Ett riktigt gott nytt år önskar jag er alla!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar