torsdag 16 maj 2019

Fem måningen

I söndags firade jag min första morsdag som fyrabarnsmamma. Kan inte förstå hur jag blivit så lyckligt lottad att jag fått bli mamma till fyra guldkorn! Fick frukost på sängen, hemgjorda presenter av barnen och en SÅ god cheesecake av Robin. Vi hälsade på både svärmor, min mamma och min fammo. Ringde min mormor och grattade henne också, för det är lite långt att köra via Helsingfors.

I söndags var det inte bara morsdag utan Naya blev också fem månader! Kan inte förstå vart tiden flyger iväg... När jag var gravid gick tiden så långsamt i slutet och en dag kändes som en evighet och man bara väntade på att förlossningen skulle dra igång. Sen den där förmiddagen, den 12.12 precis innan vattnet gick, har jag inte haft långtråkigt. Dagarna har bara flugit förbi utan att jag en minut har känt att tiden skulle gå för långsamt, snarare för snabbt.

Så nu är hon fem månader vår minsta skatt. Storvuxen är hon inte, men hon följer sina egna kurvor precis. Vi har hållit på med smakportioner de senaste veckorna och hon har hittills smakat på batat, morot, potatis, broccoli, gurka, plommon, nötkött och gröt. Hon har fått sina vaccin för några veckor sen och fick inga biverkningar förutom att magen kom igång av rota vaccinet (så nu är det slut med max en bajsblöja per vecka och jag får vara glad om  någon blöja inte innehåller bajs, hehe). I söndags började hon "prata". "Mammammamm" hördes från sängen på morgonen och senare under dagen "babababa". Nu är hon som sin mor och sina syskon; babblar i ett. Motoriskt så sitter hon upp bra, men balansen räcker inte riktigt till för att inte trilla omkull. Hon rullar nu åt alla håll och backar fortsättningsvis. För min del får det gärna ta ett bra tag innan hon börjar ta sig fram. Katterna är väldigt roliga just nu, tycker Naya. Och syskonen också såklart. Hon äter fortfarande några gånger per natt, men hon äter så snabbt att det inte stör. Får mina timmar sömn ändå så jag fungerar relativt bra som människa. Vi kör vidare med tygblöjor både dagtid och nattetid vilket funkar bra. Har ett tygblöjsinlägg på gång men det är väldigt sällan jag har tid att ha igång datorn numera, och om den kommer igång fastnar jag oftast framför någon serie (läs. Friends).

Det är ett heltidsjobb att hålla koll på allt just nu. Tvätt, disk, städa, fotbollsträningar, föräldramöten, vårfester, scoutmöten, jumppaavslutning, veckohanda, hämta från dagis tre dagar i veckan (till fots), fler föräldramöten och så matlagning och sköta Naya. Fullt upp! Utöver det så byter vi nu mäklare på vår lägenhet. Var inte nöjda med förra mäklaren (som aldrig svarade på varken mail eller i telefon, och inte heller ordnade några visningar...) så nu bestämde vi oss för en ny mäklare och ett nytt pris, så håll utkik om ni söker bostad i Vasa. Vi var till Vasa i förrgår och i helgen blir det en till vända dit igen.

Kan inte förstå att ett läsår snart passerat igen och att sommarlovet knackar på dörren! Barnen har diverse läger inplanerade samt simskola och fotboll. Utöver det ska vi såklart iväg på vår årliga semesterresa till södra Finland och i år har Robin fyra veckor semester! Ska bli så skönt! Förra året jobbade jag hela sommaren så hann inte med lika mycket då så i år ska vi njuta. 

Naya 5 månader idag och min första morsdag som fyrabarnsmamma ❤❤❤❤ Nu iväg och fira en annan fyrabarnsmamma/sjubarnsfarmor (svärmor), en fembarnsmamma/fyrabarnsmormor/enbarnsfarmor (min mamma) och en trebarnsmamma/sexbarnsfarmor/trebarnsmormor/fembarnsgammelfarmor (min farmor). Min mormor (tre barn, tolv barnbarn, fem barnbarnsbarn) får gratulationerna via telefon idag ❤ #morsdag #tacksam #mångabarn

Någon tungviktare är hon inte, men följer sina kurvor finfint 💛

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar