måndag 20 april 2015

Helsingfors 18-19.4

Väckte ungarna tidigt i lördags. Frågade vilket gosedjur de ville ha med sig och de svarade sömndrucket utan att alls förstå vart vi ska. Packade dem i bilen och körde till tågstationen. Lite förvånade blev de allt och de klurade ut att vi skulle till Helsingfors. Tåget var redan där fastän vi kom tidigt så vi steg på. Wilgot ville inte riktigt sitta stilla i 3,5h... Men annars gick resan bra. Väl framme åt vi och sen gick vi tillbaka till perrongen för att se på mer tåg. Jag visste om att min syster och hennes pojkvän skulle komma med tåg precis då och än en gång blev barnen överraskade! Vi gick allihopa till hotellet (med facit i hand skulle jag ha valt ett närmare trots prisskillnaden, blev 1km att gå nu) och checkade in. Hade tagit det billigaste rummet vi kunde få med fem personer men det var tydligen ett bättre rum ändå. Så där blev jag positivt överraskad. Vi besökte ett observatorie till Theodors stora glädje (rymdtokig). Sen lite shopping tills allas nerver tagit slut och benen värkte. Tillbaka til hotellet och försöka få barnen att sova. Gick inte så lätt men de somnade ända klockan åtta. Trodde de skulle sova länge nästa morgon men redan halv sju var det fart och fläng. Fick vänta ganska länge innan vi for på frukost för vi skulle träffa min mormors syster där klockan 10. Riktigt gott med hotellfrukost och roligt att träffa min gammelmoster. Det fanns en lekhörna vid restaurangen som tur var! Sen blev det lite brottom tillbaka til hotellrummet för att byta om till finkläder, packa ner allt och sen checka ut. Vi gick tillbaka till stan och tog metron och bussen till mina morföräldrar. Väl framme firade vi min morfar som hade födelsedagskalas. Där fick barnen igen en överraskning när deras morfar(som bor ännu längre bort från Helsingfors än vi gör) öppnade dörren. Träffade alla mina kusiner från min mammas sida och det var ett riktigt trevligt men intensivt kalas. Kändes synd att vi bara hann vara där tre timmar innan vi måste skynda oss med buss och metro tillbaka till stan för att inte missa tåget. Men vi hann dit i god tid. Tågresan hem gick lika som den dit förutom att Wilgot sov 40minuter! Det var skönt det. Vi hade en riktigt bra resa nog men 1,5åringen var i lite svår ålder ;)